Thursday 3 January 2008

nästan snöstorm!



det är faktiskt januari och det brukar inte vara 20 grader värmt så här års :0)



det blåste hårt i natt och har snöat nästan hela dagen. jag har varit ute i hagen utanför maskinhallen och tränat hundarna idag. Jag kör allt möjligt fast på en liten skala. korta hämt, korta fråndrivningar, delning och singel som vanligt, korta look back. hundarna går bra tycker jag, liz är verkligen på hugget :0) hon delar som en demon. jag har ont i fötterna just nu och jag klarar inte att gå till stora fältet 3 gånger på en dag, det är mina hälar som spökar. det kanns som jag har en massa små nålar under hälarna usch!!!

det är snart dags att sätta igång med nötträning. liz har aldrig sett kor förrut. ska bli kul att se vad hon gör eller inte gör :0)

första planerade tävling är i början på april och det är don som står först i kön.

jag hade anmält till stjärnhov i januari men det värsta jag vet är att frysa och det gör jag inte frivilligt.


yes folks, the snow is here. it blew like hell last night and has snowed the best part of the day. there are lots of positive things to say about snow. It brightens the place up, especially when it's dark by 4 in the afternoon. the dogs don't drag in half a ton of gravel into the house everytime they've been outside. it's quieter as sound is muffled by the snow. it's not so good if you drop your frontdoor key out in a field when you pull your hanky out of your pocket to blow your nose. you don't see those potholes or large stones that can trip you up. of course i would prefer green grass and about plus 15 degrees but having such bleak winters really makes you appreciate the coming of the spring.

5 comments:

Anonymous said...

Hej!
Jag är nere i Lilla Edet just nu fram tills början på nästa vecka.
Om vädret tillåter och om du har tid kommer jag gärna hem till dig och tränar någon dag under nästa vecka, jag hör av mig ibörjan av veckan.
MVH
Nathalie

Anonymous said...

Hejsan

Peg går helt underbart här nere i snöstormiga Skåne. Vi har även börjat träna delning och det går kanon på Bosse och Åsa´s fina får:) Hon gör fråndrivning på nästan 100 m nu och jättestyrbar, hoppas bara att det håller i sig. Ska bli kul att tävla lite IK 1 i vår. Winda hyndan har inte släppt till ännu så vi får se om hon får åka med hem i morgon eller inte..

Ha det gott
Ann

Anonymous said...

Håller med. Att frysa är ingen höjdare. Hoppas det går bra med nötvallningen. Jag har provat ett par gånger men tyvärr lider jag av koskräck. Hade svårt att slappna av och låta hunden jobba på korna istället för att vara skyddsbarriär åt mig.
Heléne, Tyra och Lexa

Anonymous said...

Oj vilka fina öron pappa Don hade i den åldern! I dag har Nap tänt på får! Han är så härlig den lilla killen! Mycket djur-känsla verkar han ha! /Helena

Mona said...

Så roligt Gail att Du börjar få så många fina duktiga valpar lite varstans. De kommer nog att utmärka sig på tävlingsbanorna framöver. Det där med nötvallning tycker jag också ser roligt ut men jag säger som Heléne, jag kommer nog att vara rädd för kor om jag försöker. Jag har haft fullt upp med stora tackor, som jag varit rädd att de ska springa omkull mig. Ha det! God fortsättning./Mona