Monday 10 March 2008

monday

det har varit MYCKET hundträning sista dagarna.
yngve och ulla karin var här i fredags och jag körde hämt med Ben på stora fältet. det blev 2 stk vänster och 2 stk höger. oj vad den hunden har ett naturlig hämt i sig. det var c:a 120 m och det klarade han gallant. Lyn är mer likt sin mor och hämtet måste tränas in. jag körde en liten sväng med henne och hon är en riktig driving dog. jag har anmält Ben till 2 VP i slutet på april i örbyhus.
vi körde en sväng med erikas Lex uppe vid huset och hade Thea som hållhund. han gick runt flocken till höger och vänster flera gånger. han är fortfarande inte 100% tänd på fåren.

på lördag åkte jag till yngve med mina hundar. joakim kom med lilla Jet och vi släppte henne på yngves djur. hon sprang runt mest till höger, kunde byta till vänster ibland. en riktig liten piggelin.
jag körde Lyn och hon har svårt att flanka på insidan till höger. vi höll på ganska länge med det släppte till slut. jag körde bara Nap och sedan var det dags för fika. när jag hade tagit igen mig åkte joakim och jag till amanda och Tes. amanda har en tacka som har ställt upp sig mot Tes och skrämt henne litegrann. jag tog fram Don och hon blev genast lite nyfiken !! SMACK som en crocodile, satt han henne på plats på en gång. jag har lärt honom att när jag säger YEP ska han bita. han låter som en gammal gubbe med löständer :0) han släpper alltid på en gång. love that dog. jag körde med honom en stund för att sätta respekt hos fåren och sedan blev det Tes tur. hon var fortfaranade lite osäker men vi gick runt i hagen och hon skötte sig fint. hon känns som hon är inte 100% tänd heller men jag ska ta hem henne igen efter påsk och sätta igång henne igen.
jag har lagt in nya bilder i photoalbumet

3 comments:

Jocke said...

Jag och Jet tackar för helgen!
Ses snart.

Jocke

Anonymous said...

Hej!
Det är så roligt och intressant att läsa om er träning och utveckling. Jo, jag gillade Derek filmen jätte mycket. Dock är det ett par saker som jag inte riktigt förstår rent praktiskt. Kanske kan man få boka dig för en genomgång??
Bla är det "time" när hunden går ur den tänkta fösningslinjen bak och börjar flanka sen är det där med den förbjudna marken i flankeringarna. Måste vara lite dum men fattar inte hur jag ska få till, eller få hunden att förstå vad jag menar. Tror att risken är stor att hon byter håll i stället för att hålla ut. Kanske förklarade han det, men min engelska är inte så bra att jag uppfattade hur. //Heléne o Lexa

Anonymous said...

Hej så härligt att ni har kommit igång med träningen igen.
jag kommer gärna när min rygg till låter det.
Är i Skåne och njuter av våren
och hälsar på släkten
Kram