Friday 11 April 2008

våren är här

jag hittade blåsippor, vitsippor och violer på promenad igår. det måste vara ett vårtecken iallafall.
jag var och tränade i viksjö igår. don gjorde mycket fina delningar med mycket svåra får. fåren kan jämföras med plåster som sitter fast på kroppen. det gäller att får dom att förstår att jag är lika farlig som hunden. vi gjorde 4-5 delningar med långa fråndrivningar och 2 lookbacks.
Rolf och Tabasco gör stora framsteg. dom körde en stund i en stor fålla för att finslipa stoppet och när hund var på "rätt" nivå gick dom ut och gjorde långa fösningar. jag går före som lockbete åt fåren och hunden går i lina bakom. det fungerar mycket bra. hunden är van att springa runt och stoppa djuren, ibland är det bra att han gör det men inte hela tiden. genom att vi har "total" kontroll över hunden när linan är på kan han koppla av och bara gå rakt fram mot djuren. det känns som 10 öringen är på väg ner (för hunden) han är inte den lättaste hund att har med att göra och genom det har rolf lärt sig mycket också.
jag ska iväg till bromma och jobba och sedan ut till ekerö och sen är det HEMMÅT.
vi fick 2 tacklamm igår. morsan var tjuvbetäckt när hon stack iväg till grannens bagge i höstas. det var inte meningen att just hon skulle blir dräktig eftersom hon stötte bort ett lamm före gången. hon gjorde precis samma sak nu också. kjell ringde igår morse alldeles förtvivlad. han kan ingenting om lammning osv. då ringde jag till allan och eva och allan åkte ditt och fixade allting. vilken tur att man har vänner som ställer upp

No comments: