Friday 30 May 2008

NN-1 nöt Åby Gård

igår åkte jag till åby gård och tävlade NN1 med Liz och Don
jag är mycket nöjd med deras resultat. det var mycket värmt, hade med mig en stor balja och 50 liter vatten plus handduk för att kyla ner hundarna. djuren var unga tjurar.
banan började med att djuren puttades ut på fältet och vi drev fram till öppningsbara grind, vinkla djuren till höger och fösa genom första grindparet. vinkla djuren vänster och fösa genom nästa grindar och sedan lämna djuren där. jag och hund vinklade vänster och sprang upp till start pinnen c:a 125 m. skickade hund på ett hämt, runda pinnen sedan fösa genom grind och driva fram till fållan, in och ut SLUT =130 p max.
Liz fick fullt på fösning, 34 drivning fullt utgång 6 upptag 8 i framdrivning, det var segt! fullt fålla in 8 fålla ut 5 helhet totalt 102 p
"behöver jobba mera självständigt, flyttar djuren bra med förarstöd annars är det segt"
Don 19 på fösning 34 drivning fullt utgång/upptag 13 framdrivning, nu börjar han blir trött (han tål inte värmen så bra plus lite gubbmage) han hade bra tryck på djuren hela vägen och vi hade för hög fart fram till fållan och det var mitt fel att vi inte klarade fållen. nollade fållan helhet 6 totalt 92 p
"väldigt fin början men tappar greppet på slutet"
inte dåligt för 2 hundar som har tränat 5-6 gångar totalt på nöt
hoppas att det finns fler nöttävlingar, det var mycket roligt

7 comments:

Anonymous said...

Grattis till fina resultat på första nöt tävlingen!
Har beställt filmer nu 5 st blir blev det så hoppas på en dag med lite regn nu jag kan sitta inne kolla på film.
MVH
Nathalie

Anonymous said...

Grattis till lyckade resultat! Vi var för omväxlings skull sjuka, så det blev ingen titt. Vi kanske får ihop det nån dag i framtiden, haha!

Anonymous said...

Hejsan
Det var väl inte illa knivstatjurarna är ju lite kända att gå lite trögt så man får inte förvänta sig förmycket.du får väl ta en lov ner åt småland i sommar där blir det ju lite nöttävlingar.
lycka till Monica

Anonymous said...

Tjena

Bra jobbat, och vilka resultat ni fixade. Tufft att valla nöt, där bangar jag och Fog:-).
Ha det bra

Krille

Anonymous said...

Hej! Vad härligt att det gått bra på tävlingen. :)
Jag tror inte jag skulle våga ge mig på det. De är så stora!
Ha en bra vecka!

Anonymous said...

Grattis till det fina resultatet. Det var väl jättebra med så lite träning. Men det är duktiga hundar och en duktig matte så jag tippar på stora framgångar./Mona

Anonymous said...

Hej Gail!
Grattis till fina resultat trots lite träning på de stora djuren.

Tack för grattis i min blogg.

Ha det gott!