Saturday 28 June 2008

derek scrimgeour

idag har jag tränat för derek. vi som hjälpar till på udden får en dags träning med derek som belöning. jag visade nap för honom. han tyckte om honom före året och tyckte lika mycket om honom i år.
Killiebrae Lyn e.Cap-Jess var med på kursen. jag trodde att det skulle komma ett monster som man inte fick stopp på. det tog derek knappt 5 minuter och hunden var som vilken hund som helst. hon har en fantastiskt driv framåt. han visade henne ifrån början innan han klev inne i fårhagen att det var han som var ledaren och hon som skulle följa efter. det gjorde han på ett bra, bestämd sätt utan att misshandla hunden. hon försökte att varva när hon kom in i hagen men derek blockerade henne hela tiden så att hennes enda val var att gå rakt fram mot djuren. hans träning utgår ifrån att det är hunden som väljer. den kan välja att göra fel men då är han alltid där och blockera och gör den rätt får den beröm. hans verktyg är rösten, kroppen och viktigast av allt BRA FÅR som inte sticker. hade hunden varit till salu skulle jag har köpt henne direkt

2 comments:

Anonymous said...

Hej Gail
ja jag hade henne också i handen men man fick va på vakt hela tiden och jag kände nog att det skulle bli en bra hund också när hon var färdig men det skulle nog ta ett tag och ingen frihet för henne hon va lite för stressad i miljön tyckte jag hittade på saker hela tiden om man inte var på henne jämt
men det är nog ingen lätt hund för en nybörjare som inte vet var man ska trycka,vallar hon med henne hon som har henne nu? kul om det går bra.
monica

Anonymous said...

Hej Gail!

Grattis till nya huset. Ha en fin sommar! Kram Kicki O